Importauto’s onbetrouwbaar?

7 fabels over importauto's die mensen zichzelf wijsmaken.

  1. Voor die prijs kan het nooit kloppen

Zijn importauto’s onbetrouwbaar? Een klant van me liet zijn pas geïmporteerde CLS AMG aan zijn buurman zien en vertelde hoeveel hij totaal betaald had. Toen zijn buurman dit hoorde was zijn eerste reactie: “Dat kan toch nooit kloppen?”
Ondanks dat we samen de auto hadden opgehaald bij een officiële MB dealer die onderdeel is van Mercedes-Benz AG en hij een Junge Sterne certificaat had waar de onderhoudshistorie, km. stand en schadeverleden werden gegarandeerd, was de buurman niet overtuigd. Immers, hij had zelf 20.000 euro meer betaald voor een vergelijkbare auto.

2. Alle Duitse imports zijn schadeauto’s

Hoe bijzonder is het dat letterlijk elke auto in Duitsland  bij een zware aanrijding betrokken is geweest? Ik acht de kans zeer klein. Natuurlijk importeren mensen auto’s met schade uit Duitsland om zo aan de BPM te ontkomen, maar dit is heel makkelijk te ontdekken door de BPM even na te trekken. Overigens zijn autodealers in Duitsland verplicht het schadeverleden bij de verkoop van een auto te vermelden. Vraag er wel bij of het niet om een zogenaamde re-import gaat. En ook in Duitsland geldt: Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het te mooi om waar te zijn.

3. Met zulke jonge auto’s moet wel iets mis zijn.

Er staan in Duitsland dik 400.000 auto’s te koop van een paar maanden oud. Deze zogenaamde Jahreswagens, Vorfuhrwagens en Mietwagens zijn auto’s die kort dienst hebben gedaan als leenauto of dienstwagen. Je koopt deze zeer jonge auto’s met hele hoge kortingen. Je bespaart dus zowel op de aankoopprijs als op de BPM een hoop geld. Het aanbod van zulke auto’s is enorm dus de prijzen worden niet opgedreven door schaarste.

4. Importauto’s hebben geen garantie.

Fabrieksgarantie neem je als koper gewoon mee naar Nederland. Mocht er iets mis zijn, dan lost uw plaatselijke dealer het op. Veel VW en Audi’s hebben een verlengde garantie. Wanneer je een jonge gebruikte Mercedes-Benz importeert krijg je zelfs 2 jaar volledige garantie op alle onderdelen. In alle gevallen kun je natuurlijk gewoon terecht voor onderhoud. Zo blijft je dealer toch blij.

5. Ze draaien daar de tellers terug

Klopt niet. Er zijn malafide handelaren die de tellers van geïmporteerde auto’s in Nederland terugdraaien. En daar wordt niets aan gedaan door politie of RDW. Daarom is het ook altijd verstandig om niet bij zulke vage bedrijfjes te kopen. Koop een auto altijd bij een BOVAG dealer, zodat je een gegarandeerde kilometerstand hebt. Nog beter is het om je auto zelf te kopen in Duitsland. Je weet dan zeker dat de kilometerstand klopt aangezien het in Duitsland bij wet verboden is de teller terug te draaien.

6. Het is teveel moeite

Teveel moeite? Om een auto op te halen en daarmee duizenden euro’s te besparen? Ik ken mensen die een maand lang in een saai kantoor moeten zitten voor 1800 euro schoon. Nu kun je dit bedrag besparen door simpelweg een paar uur in een auto, trein of vliegtuig te moeten zitten.
Je moet natuurlijk wel wat kosten maken, maar de baten zijn een besparing van 10 – 20%. Zulke rendementen haal je amper op de beurs.

7. Ik vind het eng.

Tuurlijk is het eng, je zuurverdiende geld uitgeven aan een auto.
Ik snap heus wel dat je je zuurverdiende centen niet zomaar overmaakt naar een bedrijf dat je niet kent voor een auto die je nog nooit gezien hebt. Maar daarom heb ik ook deze dienst opgezet. Om alle onzekerheden weg te nemen. Wij controleren elke op te halen auto van tevoren van A tot Z op papieren en historie. Daarnaast checken we op locatie nog op schade en gebreken. Meer zekerheid kun je je niet wensen.
Desnoods rij je met ons mee om de auto te zien voordat we hem meenemen.

Wil je meer weten, neem dan contact met ons op: