Vooroordelen over het importeren van een auto

Welke 5 vooroordelen hoor ik vaak als mensen geen import auto willen kopen

BMW met Premium Selection

Sommige klanten van me hebben op een feestje of partij verteld dat ze van plan zijn om een auto te importeren. Vaak worden ze dan door buurman of vriend voor gek verklaard. Zo’n importauto kan toch nooit deugen? Voor een dergelijke prijs moet het wel foute boel zijn. Welke vooroordelen bestaan er over importauto’s en waarom zijn deze vooroordelen niet waar.

  1. Alle importauto’s zijn schadebakken. Wanneer je in Duitsland een auto koopt van een merkdealer is deze verplicht om het schadeverleden bij de verkoop van een auto te vermelden. Staat er in de advertentie ‘unfallfrei’ dan betekent dat dat de auto nog nooit schade heeft gehad. Heeft een auto ook maar 1 plaatwerkdeel gespoten dan vervalt de claim unfallfrei. De verkoper is verplicht te vermelden hoeveel het bedrag aan schade was. Maak je geen zorgen, een schade van 3.000 euro is geen reden om een auto te laten staan. Een schade van 30.000 euro is dat wel. Overigens worden in Nederland veel schadeauto’s geimporteerd en weer opgeknapt. Koop dus altijd gewoon je importauto zelf in Duitsland, dan weet je zeker dat het goed zit.

2. Importauto’s zijn niets waard. Dat is een truc die dealers je proberen wijs te maken als ze het over importauto’s hebben. De dealerbranche heeft serieus last van de import van auto’s omdat zijzelf met de veel te dure auto’s blijven zitten. Overigens proberen diezelfde dealers je wel importauto’s te verkopen. Maar liefst 120.000 auto’s werden er geïmporteerd in 2015 en daarvan was het merendeel bedoeld voor het dealer kanaal.

3. Importeren is lastig. Dat ontken ik niet. Als je niet weet wat je moet doen kan het een ingewikkeld proces zijn waarbij je al snel teveel belasting betaalt. Wij geven graag vrijblijvend een BPM offerte af. Ook de tijd die je nodig hebt om de auto op te halen en te keuren kan lang duren. Besef echter dat je met hooguit 2 dagen werk een maandsalaris kunt besparen, zelfs als je het hele proces uit handen geeft. Toch iets om over na te denken als je in de file naar kantoor staat. Wij nemen de zorgen omtrent import van je nieuwe auto graag uit handen.

De meeste merkdealers in het premium segment importeren zich momenteel een ongeluk.

4. Importauto’s hebben geen garantie. Koop je via een officiële merkdealer een auto, dan heb je garantie. Das Welt, Premium Selection, Junge Sterne of Audi :plus garantie op deze auto’s is Europees dekkend. Of u nu pech krijgt op de Noordkaap, of in Gibraltar u heeft altijd 100% garantie op de auto. Wanneer jouw dealer beweert dat er geen garantie verleend mag worden aan importauto’s moet je hem eens vragen of er op zijn eigen auto voorraad ook geen garantie gegeven wordt. De meeste merkdealers in het premium segment importeren zich momenteel een ongeluk. En die auto’s komen van dezelfde dealers als waar ik ze vandaan haal. Het verschil is de 20% winstmarge die dealers in hun zak steken om het glazen paleis waar ze in zitten van te kunnen afbetalen.

5. Importauto’s zijn lastig te verkopen. Op dit moment is één op de vijf nieuw geregistreerde kentekens een importauto. Het land staat vol met ongewilde en incourante origineel Nederlandse auto’s. En dealers raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Wil je een handgeschakelde Golf 1.2 Comfortline of heb je voor hetzelfde bedrag liever een Golf Highline 1.4 met DSG bak? Haal dan een auto uit Duitsland. Dat doet jouw dealer ook! Omdat hij weet dat een geïmporteerde Highline veel makkelijker verkoopt dan een mager basismodelletje. Bewaar de historie van de import en de aankoopfacturen goed, zodat je aan kunt tonen dat de auto bij een dealer vandaan komt. Laat je niets wijsmaken dat importauto’s niet te verkopen zijn, dat zijn de smoesjes van mensen die liever teveel geld betalen bij de plaatselijke dealer.

Klik hier voor meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *